Afsnit og opgaver i haven.

søndag, januar 07, 2018

Smukke,kolde vinterdage.

Denne weekend har budt på koldt,men rigtig smukt vejr.Lørdag var jeg ude nogle timer bl.a. for at rydde op,men også for at dække med gran fra juletræet.Det var muligt at stikke grangrenene i jorden,hvilket forhåbentlig betyder,at grenene bliver når det kommer til at blæse.
Jeg tog noget af julebelysningen ned,men bibeholder noget til februar.
Der var stadig knopper i et par roser,men ellers var der ikke tegn på “ nyt liv”.
I dag har jeg ikke været i haven,men kun en tur i drivhuset.Her er der næsten fyldt op med planter og mange af de løg jeg har i potter er ved at komme til syne.
Fra vores gårdhave har jeg fotograferet rhododendronbedet,som er nænsomt dekoreret med et hvidt,frossent lag.
Jeg tog nogle fotos i går af vores buksbumhæk,som bestemt ikke ser sund ud.Det ser ud som om,at den i bedste fald,har sygdommen buksbumgrentørre og ikke buksbumkvistdød.Efter at have læst mere om de sygdomme mange buksbumplanter har fået i Danmark siden 2010,må jeg dog konkludere at begge sygdomme fører til planternes død.
Jeg har andre buksbumhække i haven der heldigvis ikke er “syge”.De andre buksbumplanter,som står solitært er heldigvis heller ikke ramt.Jeg er dog ved at indstille mig på,at fjerne den angrebne hæk og må forsøge at finde andre mulige stedsegrønne hækplanter.











Ingen kommentarer:

Et ganske særligt år!-2020