Afsnit og opgaver i haven.

søndag, december 31, 2017

Rigtig godt nytår med tak for input i 2017!

Julen er vel overstået og det kan allerede mærkes at lyset langsomt,men sikkert vender tilbage.
Det begynder “ at krible i de grønne fingre “.Indtil videre har det udmøntet sig i at den første ordre på frø er afgivet og de indbydende,farvestrålende frøposer er i hus.
Trods det generelt våde vejr i 2017 var der mange projekter som lykkedes rigtig godt.Det var bl.a. anlæggelsen af et surbundsbed i marts/april,hvor det næsten var umuligt at vande jorden op,og det gav mig spekulationer om,at skulle slæbe kander med vand sommeren igennem! Det blev ikke nødvendigt!
Vores drivhus havde vi stor glæde og fornøjelse af! Vores tomater trivedes og sammensætningen af sorter gjorde at sæsonen med dejlige tomater strakte sig langt ind i oktober.
Slangeagurkerne gav også et fint udbytte på trods af,at jeg nok stadig ikke havde fattet “ knibningens kunst”.
I modsætning til 2016 var der heller ikke angreb af skadedyr,måske fordi jeg var bedre til at vande og ikke mindst lufte ud.
Noget af det spændende ved havedyrkning er for mit vedkommende,at lære af de fejl jeg begår og få erfaring og gode råd og på den måde opnå bedre resultater.
Jeg holder meget af,at ændre på havens bede og måske på længere sigt,at gøre den “ ældrevenlig “Det kan mærkes at “fysikken” ikke bedres med årene,men havearbejdet er dog helt afgørende med til at holde et vist fysisk niveau!











3 kommentarer:

Lene sagde ...

Hej Lise.
Rigtig godt nytår til jer.
Ja man kan godt mærke, at det lysner lidt, måske er det bare bevidstheden om at dagene bliver længer, men det er også helt fint 😀
Og ja det begynder virkelig, at krible måske ikke lige i dag, hold da op et vejr vi har her mod nord.
Jeg håber virkelig, at der bliver mulighed for at besøge din have igen.
Mvh
Lene Bedstemorshave

Esther - Min lille store have sagde ...

Godt nytår til jer :)

Jeg har også bestilt frø i dag - dog kun 4 poser. Det er nyt at jeg bestiller så få, men jeg købte jo en masse staudefrø i sensommeren, som jeg har sået i mistbænken (12 forskellige) så jeg forhåbentlig er lidt på forkant i år.

Til gengæld har jeg lige været "på rov" på amazon.co.uk...uha uha...det bliver dejligt med en masse pakker de næste par uger :)

HAVELIV sagde ...

Hej Lise Godt Nytår til dig og dine. Ja kribler i dine fingre og så oven på sådan en solskinsdag. Som du skriver dagene længes og det kan ses idag bare.
havde ikke fået koblet uret fra julebelysningen og kl 15 skinnede solen og vupti kom lys på træerne derude. Da måtte jeg koble fra det var jo ren til grin...God afkrydsning i kataloget.
Kh. grethe

Et ganske særligt år!-2020