Afsnit og opgaver i haven.

onsdag, maj 10, 2017

Rhododendronbedet er etableret!

Nu prøver jeg igen om et surbundsbed vil lykkes.Det er over 30 år siden og i en anden have,jeg anlagde et bed med surbundsplanter.Det blev aldrig,som jeg havde drømt om muligvis fordi min tid og interesse ikke var haveorienteret.
Efter inspiration fra andre haveblogs og efter at have læst om forskellige surbundsplanter blev min interesse vakt.
Vi har et område i haven,som aldrig er kommet til at fungere.Det ligger tæt på vores foretrukne terrasse og kan ses indefra huset.
De stedsegrønne rhododendron gør at bedet også er interessant i vinterhalvåret.Det faktum at et surbundsbed ikke "invaderes" af ukrudt tiltaler mig meget.
Vi byggede et aflangt bed op med en kant af klyner og fyldte det med ugødet,lyst og groft spagnum blandet med ca. 30% havejord.Jeg valgte at følge de råd Rhododendronhaven i Tørring sendte mig sammen med de planter jeg købte.
Jeg købte 5 Rhododendron yakushimanum,som alle har "interessante" blade.I forvejen havde jeg 2 Rhododendron,som jeg har haft i krukker i vinter.Bedet kan om nødvendigt udbygges.
Vores blåbærbuske har jeg plantet i 2 sortmalede højbede og mellem bedene har vi lagt et tykt lag barkflis.
Idag har vi været velsignet med regnvejr.Det glæder jeg mig over,da den spagnum vi anvendte var vanskelig at vande op.



3 kommentarer:

Karsten F sagde ...

Hej Lise

Det ser super ud, og skal nok lykkes og blive godt:)

Tak for kigget!

marie sagde ...

Det ser fint ud. Jeg vil bare lige nævne, at rhododendroneksperten med bloggen"at have en have" advarer mod at bruge flis i surbundsbedene. Han anbefaler grov spagnum; men fordi det meget let tørrer ud, bruger vi i stedet for fyrre- og grannåle evt. blandet med noget groft sand.

Lises have sagde ...

Tak for kommentarerne!
Jeg har "studeret" mangt og meget om etablering af surbundsbed og holder barkflisen mellem bedene.Vi har ikke ret mange fyrre-og grannåle i haven,men jeg har læst at et jorddække med bøgeblade også kan bruges!

Et ganske særligt år!-2020