Afsnit og opgaver i haven.

tirsdag, juli 12, 2016

Tomater og agurker i drivhuset!

Omkring d.25/5 plantede jeg de 12 tomatplanter jeg havde fremstillet fra frø.De blev plantet i plantekummen i den ene side af drivhuset.Drivhuset blev færdigbygget i maj 2015.
Jorden i plantekummen blev delvist udskiftet i år med højbedsmuld og komposteret kogødning.
Der er fire forskellige slags tomater: Black Prince,Black Cherry,Yellow Pear og Stupice.
Planterne er nu så høje at jeg har knebet toppen på flere af dem.
Den første modne tomat er plukket.
I den anden side af drivhuset står der tre kapillærkasser med plantesækker.I hver kasse er der plantet en agurk og en tomat.De to agurker er slangeagurk og den tredie er en skoleagurk.
Jeg er spændt på agurkerne,da jeg ikke tidligere har dyrket sådanne.Det er mere besværligt at knibe agurker,men jeg håber jeg gør det rigtigt.Der er små agurker på to af planterne.
Jeg håber at jeg kan undgå sygdom og skadedyr i drivhuset.





4 kommentarer:

Fru Skipper sagde ...

Hej Lise.
Det ser rigtig fint ud!
Jeg fik mit drivhus i 2011 og tror jeg fik skadedyr allerede 2012. De gode råd jeg kender er; tagetes, basilikum og koriander ved planternes fod, det kan spindemider og lus ikke lide. Lad agurk stå med lille potte uden bund, så der aldrig kommer fugtig jord op af stængelen. Pluk rejnfan og hæng op mellem planterne, det kan lus og mider heller ikke lide.
Jeg har som nævnt skadedyr. Lus går i chili(ikke i år), men dem skyller jeg bare af, så pyt med dem. Spindemiderne er nogle små sataner, da de kryber ind i sprækker og venter på nye planter at angibe året efter. Når først man har dem, skal der en forholdsvis stor investering i rovmider for at slippe af med dem. Agurkeplanter koster en tyver, så tre af dem og masser af agurker til miderne tager over. Rovmider koster 3x286,- og man skal sætte ind på det tidspunkt, hvor der er nok, rovmiderne kan leve af og ikke så mange, at det er forgæves. Det tidspunkt skal man så ramme tre gange på en sæson......Det har vi vurderet, at man kan købe mange agurker for, så spindemiderne får lov at blive.....
Håber du bliver forskånet for de møginsekter!
Hilsen Lotte

Lises have sagde ...

Hej Lotte!
Tak for de gode råd.Jeg har sat et par potter med koriander i plantekummen og forstår godt at skadedyr ikke bryder sig om dem.
Sidste år prøvede jeg tagetes men de blev ædt af snegle.
Rejnfan er det planten med de små gule blomster der ligner knapper,som gror i grøftekanten.?
Nu skal man selvfølgelig ikke tage sorgerne på forskud,men jeg har undersøgt bl.a. anvendelsen af rovmider.Du har helt ret i at der kan købes mange agurkeplanter for det rovmider koster.
Hilsen Lise

Esther - Min lille store have sagde ...

Det ser rigtig godt ud.

Jeg dyrker kun tomater i mit drivhus (=udestuen). Det har jeg gjort siden 2011...de eneste skadedyr jeg har haft er kålsommerfuglens larver...Det ene år var halvdelen af mine tomatplanter levende af grønne larver...ADR...og tomaterne havde de også gnasket af...jeg måtte smide tomatplanterne ud...og lige siden da, har jeg været meget opmærksom om der kom en kålsommerfugl indenfor...den bliver slået ihjel, hvis jeg ikke kan få den jaget ud igen. Kattene jagter ellers meget gerne sommerfugle...lige bortset fra kålsommerfuglen...den smager åbenbart ikke godt.

Min mor brugte rovmider i tidernes morgen mod spindemider.

Livsnyderhaven.dk sagde ...

Uventede småkravl er en af de ting som man ikke kan styre - desværre. Det er en udfordring for os alle, det skal man huske. Det er også det som gør det ekstra sjovt når noget lykkedes, for man ved hvad der kunne være gået galt. Det er skønt at kunne tage tomater ind fra drivhuset og smide i salaten. det gør det hele værd.

God sommer

Et ganske særligt år!-2020