Afsnit og opgaver i haven.

lørdag, september 06, 2014

Septembermåneds opgaver i haven.

Det har været et fantastisk sensommervejr i den forløbne uge.Jeg har været i haven hver dag for at fjerne det frodige ukrudt.
Det var nødvendigt at håndluge for ikke at fjerne for meget jord.Det jorddækkende ukrudt holdt vældig godt på fugten,men nu har vi vist efterhånden fået dækket vandbehovet efter flere måneders tørke.
Efterhånden som jeg kommer igennem bedene har jeg vurderet den eksisterende beplantning og fået ideer til ændringer.
Flere af de engelske roser,som nu er fire år gamle,trives ikke på deres nuværende voksested uvist af hvilken grund.Derfor vil jeg flytte en del af dem,men det må vente til sidst i oktober.
Min tendens til at plante få men mange forskellige stauder i bedene giver et rodet udtryk.Jeg vil prøve at samle planterne i større grupper,som gentages i bedet.
Det kræver planlægning bl.a. fordi roserne ikke kan flyttes nu hvor det er godt at dele/plante/flytte stauder.Jeg har en del hjemmelavede stauder,som skal plantes ud.
De hjemmelavede stauder er placeret i et af højbedene hvor grønsagerne er høstet.Her står også de 68 buksbom,som jeg købte i Netto i maj og pottede om i individuelle potter.Dem skal jeg i denne måned plante som en hæk i et af bedene.
Idag har det regnet her så jeg har ikke været på havearbejde.Om nogle uger har jeg fået feriedage i flere af ugerne og ferie i hele uge 42.Det ser jeg frem til for jeg skal også plante nye buske,en hæk,roser og lægge blomsterløg.
Her er fotos af enkelte blomstrende roser.De bedste i år har været Stanwell Perpetual og den engelske rose,som jeg mener hedder Charles Austin.
God weekend!








Ingen kommentarer:

Et ganske særligt år!-2020