Afsnit og opgaver i haven.

fredag, december 14, 2012

Ridderspore,-en statelig plante

Riddersporen er en af de planter jeg har haft held med at fremstille.Den regnes også for en af de stauder der er nemme at formere.Frø sås i februar/marts i såjord .
Riddersporen hører til de ret kortlivede stauder.De er opdelt i forskellige grupper bl.a.:
1) Pacifichybrider,som ofte er meget kortlivede ca.3-4 år.
2) Belladonnahybrider
3) Elatumhybrider
Tager man frø af de to førstnævnte opnås samme farve som moderplanten.
 Denne gammelrosa ridderspore tilhører Pacific-hybriderne og hedder 'Astolat'.Jeg har kun en tilbage.
Elatumhybrider skal derimod deles eller stiklingformeres for at bevare farverne.

1 kommentar:

Høneballehaven sagde ...

Jeg synes Riddersporer er smukke, jeg har også Astolat, desværre kan sneglene også godt lide dem :( så jeg er spændt på, om den kommer igen til næste år.
God weekend

Et ganske særligt år!-2020